همه چیز درباره طرح عظیم اسپیس ایکس برای سکونت در مریخ

دسته بندی : News , علم و دانش , هوا فضا , ویژه 2 بازدید: 2 03 اکتبر 2016 - ساعت 10:56:23 نویسنده :
سیستم حمل ونقل میان سیاره ای

این روزها همه چشم ها نظاره گر ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان گذار اسپیس ایکس (SpaceX) است. وی سخنران اصلی در کنفرانس بین المللی فضانوردی در مکزیک بود. ماسک اعلام کرد که قصد دارد تا جزئیات برنامهء اسپیس ایکس (SpaceX) برای سکونت در مریخ (استعمار مریخ) را شرح دهد و انسان ها را به گونه ای «بین سیاره ای» بدل کند. در ادامه با تِک میکس همراه باشید تا پاسخی برای سوالات بزرگ پیش روی این طرح، که سامانه‌ی حمل و نقل میان سیاره‌ای (ITS) نام دارد، بیابیم.

چرا مریخ؟

ماسک اینگونه شروع کرد که هدف آن ها این است تا «این تصور را به وجود بیاوریم که مریخ در دسترس است. این تصور را ایجاد کنیم که مریخ چیزی است که می توانیم در طول عمر خود انجامش دهیم و این که شما می توانید به آن جا بروید… هرکسی که بخواهد می تواند برود»

منظومه شمسی

منظومه شمسی

او گفت که دلیل رفتن هم این است که ما به عنوان انسان دو مسیر پیش رو خواهیم داشت: یک مسیر این است که تا ابد در زمین بمانیم و سرانجام با انقراض مواجه شویم، اما مسیر جایگزین این است که بدل به گونه ای فضانورد و میان سیاره ای گردیم. «که امیدوارم شما با این موافق باشید که مسیر درست، رفتن است» این را ماسک به طرز کنایه آمیزی گفت.

او توضیح داد که هدف بعدی ایجاد شهری خودکفا است که تنها پایگاهی دورافتاده نباشد بلکه «بتواند تبدیل به سیاره ای وابسته به خود گردد».اما چرا مریخ؟ مریخ به این دلایل مناسب است که اندازه آن به زمین شباهت داشته و گزینه های دیگر منظومه شمسی نیز محدود اند، ماسک به سیاره زهره(ناهید) اشاره کرد که اساساً حمامی از اسید است. وی اضافه کرد که اقمار مشتری و زحل می توانند عملی باشند اما بسیار دور اند.

مقایسه مریخ و زمین

مقایسه مریخ و زمین

او همچنین گفت که این امکان وجود دارد که بتوانیم به ماه (زمین) برویم. وی ادامه داد «هیچ مانعی برای رفتن به ماه وجود ندارد» اما چالش برانگیز خواهد بود چرا که بسیار کوچک تر است، هیچ جوی (اتمسفر) ندارد، منابعی غنی ندارد و طول روز آن 28 روز زمینی است. و این در حالی است که مریخ در ابتدا بسیار شبیه زمین بوده و طول روز آن هم 24.5 ساعت زمینی است بنابراین اگر بتوانیم مریخ را گرم کنیم، دوباره جوی غلیظ و اقیانوس ها را خواهیم داشت. وی اضافه کرد که استعمار و قابل سکونت نمودن سیاره سرخ «می تواند کاملا سرگرم کننده و جذاب باشد» زیرا جاذبه مریخ 37 درصد جاذبه زمین است و این امکان را فراهم می کند تا به اطراف بجهید!

چه چیزی ما را متوقف می کند؟

ماسک بیان داشت که موضوع بزرگ، امکان سنجی سکونت در مریخ است. در واقع مجموعه همگرایی از افرادی که خواستار رفتن باشند و کسانی که قادر به رفتن باشند (در واقع اکنون نمی توانید با پول نامحدود هم بروید) وجود ندارد.او گفت که هزینه خوش بینانه این سفر چیزی در حدود 10 میلیارد دلار برای هر شخص خواهد شد که با استفاده از مدل فعلی و بر اساس برون یابی فرود های روی ماه به دست آمده است [برون‌یابی روشی است برای یافتن مقدار تابع بیرون یک بازه، زمانی که مقدار تابع در تعدادی از نقاط گسسته معلوم است].

هزینه سفر به مریخ

هزینه سفر به مریخ اکنون بیش از 10 میلیارد دلار برای هر نفر است

بنابراین ما نیاز داریم تا به وسیله کاهش هزینه های حرکت به ماه، تا میزانی معادل قیمت یک خانه متوسط در ایالات متحده (چیزی حدود 200,000 دلار)، میان افرادی که خواستار رفتن هستند و کسانی که قادر به رفتن هستند، همپوشانی ایجاد کنیم.

همپوشانی میان خواستاران و توانمندان

کاهش هزینه موجب همپوشانی میان افراد خواستار رفتن و قادر به رفتن خواهد شد

ماسک توضیح داد که این هدف را دارد تا هرکسی در هرجا، اگر مقداری پول پس انداز کرد و سفر به مریخ هدف اصلیش بود بتواند به مریخ برود. هنوز هم کاهش هزینه یک مانع بزرگ است. او گفت: «این کمی مشکل ساز است» و یکی از مسائل دست کم گرفته شده عصر ما است.

پس چگونه هزینه سفر به مریخ را تا «5 میلیون درصد» کاهش دهیم؟ عناصر اصلی و کلیدی، استفاده مجدد از سفینه ها و وسایل نقلیه هستند و عنصر دیگر تجدید سوخت در مدار است، در واقع تولید سوخت (نیروی محرکه) بیشتر در مریخ برای سفرهای بازگشت و انتخاب سوخت (نیروی محرکه) مناسب، این امر را ممکن ساخته و این سفر را به سفری قابل بازگشت بدل خواهد کرد.

هزینه های یک بوئینگ 737

هزینه های یک بوئینگ 737

ماسک اشاره کرد که با پروازهای مکرر، هزینه سفر در یک هواپیمای زمینی که 90 میلیون دلار است به طرز چشمگیری کاهش می یابد. برای مثال این هزینه در پرواز از لس آنجلس به سن دیگو 49 دلار است. در مقابل اگر این سفری یک بار مصرف باشد که هواپیما، هر زمان که ساخته می شود به حرکت در آید، 1 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. ماسک گفت که تعداد دفعات استفاده مجدد از سفینه عازم مریخ در مقابل پرواز های تجاری روی زمین کمتر است زیرا شما می توانید از قطعات سفینه های فضایی تنها در هر دو سال استفاده کنید اما بوستر و تانکر (مخزن سوخت) را می توان «به هر تعداد که می خواهید استفاده کنید» و این به شما اجازه می دهد تا سفینه در مدار تجدید سوخت کند و به شما قابلیت حمل بار بسیار زیادی برای سفر سفینه ها به مریخ را می دهد.

ماسک گفت، عدم تجدید سوخت در مدار وسیله نقلیه ای 3 مرحله ای را می طلبد که این، هزینه هر بلیط را به میزان 500 درصد افزایش داده و اندازه وسیله را بزرگتر خواهد کرد. پخش کردن ظرفیت روی چندین بوستر به شما در کاهش اندازه مخزن سوخت کمک می کند. به این معنا که شما در عمل می توانید کمبود را با یک جفت سفر تجدید سوخت جبران کنید که حاشیه امنی برای خطا ایجاد کرده و موجب کاهش هزینه نیز می گردد.

قابلیت استفاده مجدد از سفینه های عازم مریخ عنصر کلیدی دیگری برای کاهش هزینه است و این مستلزم ساخت یک نیروگاه سوخت در مریخ است، خوشبختانه، مریخ به دلیل وجود CO2 در جَو و یخ زیر سطحی، به خوبی برای این کار مناسب است.

مقایسه انواع سوخت

مقایسه انواع سوخت

انتخاب نوع سوخت، عنصر نهایی در مدیریت هزینه است و سه گزینه اصلی برای آن وجود دارد: نفت سفید (kerosene)، هیدروژن/اکسیژن ، متالاکس مادون سردسازی شده (deep-cryo methalox) (نوعی متان، در واقع متان و اکسیژن مایع). ساختن سوخت سنتی جِت (نفت سفید) در مریخ امری دشوار است، هیدروژن نیز گران بوده و با شرایط این سیاره سازگار نیست. پس متان برنده اصلی است چرا که تولید آن آسانتر است و هزینه هر واحد آن از انواع متان ها کمتر است (به خصوص متالاکس).

استفاده مجدد، استفاده مجدد، استفاده مجدد

ماسک گفت، در این سیستم کاری، بخش بوستر راکت، سفینه را به مدار می برد و طی 20 دقیقه از زمان پرتاب به زمین باز می گردد تا بخش تانکر (یا مخزن سوخت) که به سفینه فضایی شباهت دارد (در واقع به منظور کاهش هزینه ها، از نظر طراحی تقریبا با سفینه یکسان است) را 3 تا 5 بار به مدار ببرد و با اتصال آن به سفینه اصلی مخازن سوخت سفینه را به طور کامل پر کند. سیستم، می تواند 1000 بار از هر بوستر، 100 بار از هر تانکر و 12 بار از هر سفینه، استفاده مجدد کند. پیشنهاد می کنیم ویدیو هیجان انگیز این فرآیند را از دست ندهید:

این ایده می تواند ناوگانی از سفینه های فضایی را به منظور به حداکثر رساندن ظرفیت محوله و مسافر، به یکباره پرتاب و عازم مریخ کند و می تواند به چیزی شبیه فرانچایز «بتل‌استار گالکتیکا» بدل گردد. [بتل‌استار گالکتیکا (Battlestar Galactica) یک سریال و فرنچایز در ژانر علمی تخیلی است]

مقایسه اندازه انسان در مقابل سفینه اسپیس ایکس

مقایسه اندازه انسان در مقابل سفینه اسپیس ایکس

ماسک گفت که سفینه، «فوق العاده بزرگ» است. در تصویر بالا می توانید مقیاس آن در برابر انسان را مشاهده کنید. و باید اشاره کرد که «در دراز مدت و با پیشرفت تکنولوژی، سفینه بزرگ تر از این نیز خواهد شد»، هر سفینه طوری طراحی شده است تا برای حمل حدود 100 نفر در کابین تحت فشار مناسب باشد. علاوه بر آن قادر باشد تا محموله هایی شامل چمدان، مواد برای ریخته گری، کارخانه ها، پاتوق های پیتزا و «هر چیزی که فکرش را بکنید» را حمل کند.

معماری سیستم حمل و نقل برای سفر به مریخ

معماری سیستم حمل و نقل برای سفر به مریخ

جمعیت پایدار مورد نظر ماسک برای سکونت در مریخ، 1 میلیون نفر است. و این بدین معناست که اگر 100 نفر در هر سفر قابل جابجایی باشند، این تعداد مریخی! مستلزم 10,000 سفر خواهد بود. وی گفت که تسلا ایکس (TeslaX) «ممکن است در نهایت بخش خدمه را گسترش داده و آن را به تعداد 200 نفر یا بیشتر در هر پرواز برساند» تا به کاهش هزینه هر شخص کمک کند و حتی پرواز های لازم برای عملی کردن هدف مورد نظر را کاهش دهد. او اضافه کرد «در نهایت، شما به 1000 سفینه نیاز دارید»، هر چند توسعهء ناوگانی به این عظمت، زمان خواهد برد.

رسیدن به 1 میلیون ساکن (استعمارگر) مریخ چقدر به طول می انجامد؟

ماسک تخمین می زند که از اولین سفینه عازم مریخ، چیزی بین 20 تا 50 میعادگاه در مریخ (محلی که دو یا چند وسیله فضایی به هم می رسند. چیزی شبیه مکانی که در آن یک سفینه با یک ایستگاه فضایی متصل می شود) زمان ببرد که در حدود 40 تا 100 سال به طول خواهد انجامید. در حالی که اکثر تصاویر نشان داده شده از محفظه خدمه  تا حدی پراکنده به نظر می رسیدند، ماسک گفت این تجربه «باید واقعا سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد تا احساس تنگنا و خسته کننده ای نداشته باشید» و برای این منظور «بازی های جاذبه صفر(بدون جاذبه)، شناور شدن در اطراف، فیلم ها، اتاق های خصوصی، رستوران ها و …» راه اندازی خواهد شد و تمام امکانات برای سرگرم نگه داشتن مسافران فضایی در طول سفر مهیا خواهد بود.

طراحی سفینه فضایی، مخزن سوخت (تانکر) و بوستر (موشک)

طول بوستر با احتساب سفینه روی آن به 122 متر خواهد رسید و با 11 متر طول بیشتر از موشک «ساترن 5» که در مأموریت های آپولو مورد استفاده قرار گرفت، بلندترین موشک جهان خواهد بود. کابین خدمه در سفینه فضایی در بالا(نوک) آن قرار گرفته است. محفظه بار متراکم و تکه های آماده مونتاژ نیز در پایین آن قرار دارد. ظرفیت حمل بار به گونه ای است که اجازه حمل 450 تن بار در هر سفر به مریخ را می دهد. ماسک همچنین گفت که زمان سفر در آغاز، می تواند 80 روز باشد که هدف نهایی رساندن این زمان به 30 روز است.

مقایسه موشک ساترن5 و موشک اسپیس ایکس

مقایسه موشک ساترن5 و موشک اسپیس ایکس

بوستر راکت

بوستر راکت

سفینه اصلی

سفینه اصلی که برای جابجایی 100 نفر مناسب خواهد بود

ظرفیت سفینه و مدت زمان سفر در سال های مختلف

ظرفیت سفینه و مدت زمان سفر در سال های مختلف

پیشرانه ای که موشک را به سرعت  8500 کیلومتر در ساعت خواهد رساند، ترکیبی از 42 موتور رپتور (Raptor Engine) ساخت این کمپانی است. 7 عدد از این پیشرانه ها به منظور هدایت بوستر در مرکز آن قرار گرفته است و ماسک می گوید که تعداد زیادی از این پیشرانه ها تنها در مواقع اضطراری و نقص فنی باقی موتورها روشن خواهد شد.

پیشرانه (رپتور)

پیشرانه (رپتور)

پیکربندی پیشرانه

پیکربندی پیشرانه؛ ترکیبی از 42 موتور رپتور

اسپیس ایکس فناوری سپر گرمایی خود را مطابق با کپسول های دراگون خود (Dragon capsules) اصلاح کرده است. ماسک اشاره می کند که این کار با هدف عدم نیاز به هیچ گونه نوسازی آن در پروازهای متعدد صورت گرفته است. سفینه در بیشتر قسمت ها از فیبر کربن پیشرفته ساخته خواهد شد. کار بار قسمت های فیبر کربنی هنگام برخورد با ماده سرمازا و تلاش برای نفوذ ناپذیر کردن آن هم در برابر مایع و هم گاز و جلوگیری از شکاف در اثر ترک خوردگی یا فشار که فیبر کربن را دچار نشت می کند بسیار دشوار است.از این رو، این «چالش فنی قابل توجهی» برای ساخت مخازن ماده سرمازا از فیبر کربن است. و فکر می کنیم، تنها به تازگی پیشرفت های فناوری فیبر کربن به نقطه ای رسیده است که می توانیم این کار را بدون ایجاد پوشش (آستر) انجام دهیم- نوعی آستر فلزی درون مخازن که به آن انسجام می افزاید.

ساخت مخازن به دلیل فشار اکسیژن داغ و گازی شکل دشوار است. از این رو به شکلی طراحی شده است تا به طور خود به خود تحت فشار قرار بگیرد. یعنی سوخت و اکسیژن را درون مبدل های حرارتی موتور تزریق کرده و از آن برای تحت فشار قرار دادن مخازن استفاده می کنیم. بنابراین، ما متان را به گاز تبدیل کرده و از آن برای ایجاد فشار مصنوعی در مخزن سوخت و همچنین اکسیژن را به گاز تبدیل کرده و و از آن برای ایجاد فشار مصنوعی در مخزن اکسیژن استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: این سیستم بسیار ساده تر از آن چیزی است که در فالکون 9 داشتیم. در فالکون 9 ما از هلیوم برای تنظیم فشار استفاده می کردیم و از نیتروژن برای گاز پیشرانه موتور استفاده می کردیم.اما در اینجا ما فشار را به طور خودکار تنظیم کرده سپس از گاز متان و اکسیژن برای کنترل پیشرانه ها استفاده خواهیم کرد.

بنابراین شما فقط به 2 ماده تشکیل دهنده برای این کار نیاز دارید که برخلاف 4 ماده فالکون 9 یا در واقع 5 ماده اگر مایع احتراق را هم در نظر بگیریم، که نوعی مایع پیچیده برای احتراق موتور ها است و خیلی قابلیت استفاده مجدد را نخواهد داشت. از این رو در اینجا از احتراق شمع دار(جرقه ای) استفاده خواهیم کرد. تمام این ها به کاهش بیشتر هزینه کمک خواهد کرد.

نمونه اولیه مخزن ساخته شده از فیبر کربن

نمونه اولیه مخزن ساخته شده از فیبر کربن

نمایی از درون مخزن

نمایی از درون مخزن

ماسک همچنین آشکار ساخت که اسپیس ایکس در حال حاضر نمونه اولیه یک مخزن سوخت را با استفاده از فیبر کربن ساخته است.

ایجاد نیروگاه سوخت در مریخ

ایجاد نیروگاه سوخت در مریخ

عنصر کلیدی دیگر درباره سفینه فضایی این است که در ماه یا مریخ نیازی به بوستر نیست و پیشرانهء خود سفینه جوابگوی این کار خواهد بود و به گفته ماسک «بوستر تنها برای نیروی جاذبه قوی مناسب است» (مانند زمین). وی اضافه کرد که عنصر کلیدی در مریخ، ایجاد نیروگاه سوخت «با سهولت نسبی» است، تا فضاپیما برای سفر بازگشت به زمین سوخت گیری کند (و این سفر، سفری بی بازگشت نباشد). او گفت که «دشوارترین چیز منبع انرژی» است اما اسپیس ایکس معتقد است که می تواند این مسئله را به وسیله پنل های خورشیدی رفع کند.

صرفه‌جویی به مقیاس

[صرفه جویی به مقیاس مفهومی در اقتصاد خرد است با این مفهوم که افزایش مقیاس تولید، هزینه را کاهش می دهد]

در واقع اولین پروازها هنوز هم گران خواهند بود. اما معماری هزینه ماسک تلاش دارد تا آن را بهبود بخشیده و حتی به قیمت 200,000 دلار برای هر نفر برساند و یا حتی بسته به مقدار بار همراه مسافران آن را تا 100,000 دلار نیز کاهش دهد.

هزینه های سفر به مریخ

هزینه های سفر به مریخ

و بالاخره ماسک کلیدی ترین سوال ذهن تماشاگران را بیان می کند: منابع مالی. به گفته وی «چالش تهیه سرمایه تمام این ایده ها» در اسلاید بالا نمایش داده شده است. اما اضافه کرد که اسپیس ایکس انتظار دارد تا با پرتاب ماهواره برای شرکت ها و سازمان هایی همچون ناسا، درآمدزایی معقولی را ایجاد کند. وی همچنین گفت که «بسیاری در بخش خصوصی» به سرمایه گذاری روی مریخ علاقه مند اند، همچنین علاقه مشابهی نیز در دولت ها وجود دارد.

در نهایت او باور دارد که این پروژه مشارکت عمومی/خصوصی وسیعی را جلب خواهد کرد. به گفته ماسک، در حال حاضر، هدف آن ها این است تا با کمک منابع موجود به بیشترین پیشرفت ممکن برسند.

او اضافه کرد که معتقد است تنها باید واقعی بودن این پروژه را اثبات کرد. عملی بودن این پروژه علاقه مندان زیادی را جلب خواهد کرد و در طول زمان می تواند سرمایه عظیمی را جذب کند. ماسک با اشاره به این که تنها هدف ثروت شخصی اش ایجاد زندگی میان سیاره ای است گفت: «تنها دلیلی که به اندوختن دارایی می پردازم، تأمین سرمایه این طرح است»

جدول زمانی (یا بدترین دشمن ماسک)

با توجه به جدول زمانی، ماسک پی برده است که «در این مورد بهترین نیست». اسپیس ایکس به دنبال تکمیل اولین سفینه فضایی خود در طی 4 سال و شروع پرواز های زیر مداری با آن است- در واقع سفینه، این توانایی را دارد تا شاید حتی به مدار برود…

جدول زمانی

جدول زمانی

او همچنین، یک منبع احتمالی درآمد دیگر نیز پیشنهاد کرد. او گفت که با استفاده از این فناوری «ما می توانیم در 45 دقیقه هر محموله ای را در زمین جابجا کنیم». بنابراین اگر شما پلتفرمی شناور داشته باشید می توانید حجم عظیمی از محموله را با سرعت بسیار زیادی نزدیک مراکز شهری تحویل دهید. با این حال او اضافه کرد که نمی توان روی آن حساب کرد. ماسک همچنین گفت توسعه بوستر نسبتا آسان است چرا که اساسا نسخه بزرگتر فالکون 9 است.

جدول زمانی سفر به مریخ

جدول زمانی سفر به مریخ

بنابراین اگر «همه چیز فوق العاده خوب پیش برود» ماسک پیشبینی می کند پرواز سرنشین دار ابتدایی در بازه زمانی 10 ساله صورت پذیرد. تا آن زمان، هدف آن ها ارسال برخی چیزها به فضا و در هر میعادگاه مریخ و به وسیله حمل محموله از طریق مأموریت های آزمایشی اولیه است. او گفت که «می خواهد در چند سال آینده کپسول فضایی دراگون 2 (Dragon 2) را عازم مریخ کند» و « مأموریت دراگون دیگری را در سال 2020 انجام خواهد داد». آن ها قصد دارند تا با ارسال کپسول دراگون به مریخ چگونگی فرود محموله های بزرگ روی مریخ را آزمایش کرده و به پتانسیل منابعی چون آب و سایت های فرود بالقوه پی ببرند و در نهایت راه را برای ارسال سفینه اصلی باز کنند. ماسک ادعا می کند که در حال حاضر تقریبا توانایی تولید موتور رپتور (Raptor) در حجم مورد نیاز و بدون هزینه سرسام آور وجود دارد. زیرا این موتور در واقع هم اندازه موتور مرلین (Merlin) ـی است که اسپیس ایکس این روزها ساخته است. وجود اینکه این موتور می تواند نیروی پیشران موتور را به لطف مهار فشار در سه زمان مدیریت کند.

اهداف مأموریت کپسول دراگون

اهداف مأموریت کپسول دراگون

آزمایش موتور رپتور

آزمایش موتور رپتور

مخزن به دلایلی که در بالا ذکر شد، چالش بزرگی بود- نگه داشتن سوخت سرمازا درون فیبر کربن بسیار مشکل بود. با این حال، اسپیس ایکس بالاخره یک نمونه ساخت. تست های اولیه امید بخش است و بنا به گفته ماسک، تا کنون هیچ نشانه ای از نشت در آن مشاهده نشده است.

فراتر از مریخ

در حالی که هدف اصلی سکونت در مریخ و استعمار آن است، محدودیتی برای دستاوردهای فناوری وجود ندارد.ماسک گفت «این در واقع چیزی بیشتر از یک وسیله نقلیه است، این سیستمی است که از: بوستر راکت، سفینه فضایی، مخزن سوخت و نیروگاه سوختِ مناسب تشکیل شده است. وی اضافه کرد «به وسیله این 4 عنصر، شما در واقع می توانید به هرجایی از منظومه شمسی که بخواهید بروید»

از لحاظ تئوری، شما می توانید «بدون هیچ مشکلی از مریخ به مشتری پرواز کنید». او اشاره کرد که ایجاد مخازن سوخت (ایستگاه سوخت) به شما کمک می کند تا در مسیر اقمار مشتری و زحل (انسلادوس) ، یا حتی دورتر در پلوتو سوخت گیری کنید.او گفت که «این سیستم در عمل این آزادی را به شما می دهد که به هرکجا که در منظومه شمسی می خواهید، بروید»، هرچند که ماسک آن را برای سفرهای میان ستاره ای (interstellar) توصیه نمی کند.

تاریخچه اسپیس ایکس

تاریخچه اسپیس ایکس، شرکتی که در سال 2002، ایلان ماسک تصور می کرد تنها 10 درصد شانس موفقیت دارد

هنوز هم سوالات بی پاسخ بسیاری در اثبات عملی شدن این طرح وجود دارد، دست کم در یافتن منابع پول عظیم مورد نیاز جهت تحقق آن. ماسک به شوخی (شاید هم جدی!) به بیان برخی منابع بالقوه همچون کیک استارتر پرداخت [کیک استارتر (Kickstarter)،وبسایتی برای جمع آوری سرمایه به صورت جمع سپاری (Crowdsourcing) است که سرمایه استارت آپ ها، محصولات و پروژه های خلاق در زندگی بشر را به کمک سرمایه گذاری افراد زیادی تأمین می کند.] اما ماسک خودش هم نشان داد که می داند این ایده ها چقدر بعید و بلندپروازانه اند.

ایلان ماسک در 67مین کنگره بین المللی فضانوردی

ایلان ماسک در 67مین کنگره بین المللی فضانوردی، طولانی ترین سخرانی خود را ایراد کرد

وی همچنین گفت که «احتمالا اولین سفینه عازم مریخ را Heart of Gold خواهد نامید» این نام به یک کمدی فانتزی علمی تخیلی با نام «راهنمای هیچهایک کننده های کهکشان» خلق شده توسط داگلاس آدامز که در سال ۱۹۷۸ از شبکه‌ BBC Radio 4  پخش می شده است، اشاره دارد [هیچهایک (hitchhike) یا رایگان سواری، سوار شدن بر خودرو یا کامیون عبوری به قصد سفر و بدون پرداخت کرایه است] . ماسک گفت «من دور از ذهن بودنِ بی اندازه آن را دوست دارم چرا که سفینه ما نیز بی اندازه دور از ذهن است».

سفینه اسپیس ایکس روی اروپا

سفینه اسپیس ایکس روی اروپا، یکی از 62 قمر سیاره مشتری

نظر شما در خصوص طرح بلندپروازانه ماسک برای سکونت در مریخ و فتح منظومه شمسی چیست؟

منبع: techcrunch ، businessinsider

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.